تاریخچه کمپانی مرسدس بنز

مرسدس بنز

 

اولین تجربه کاری او بعد از پایان تحصیل طراحی ساخت یک کارخانه در شهر مانهایم بود ولی این کار چندان ادامه نداشت و طولی نکشید که او کار دیگری را در شرکتی ساختمانی در وین آغاز کرد که آن هم چندان پایدار نبود زیرا در سال 1871 تصمیم گرفت کاری را برای خود دست و پا و شرکت خود را راه اندازی کند. او با کمک نامزدش برتا ریگر و فروش بخشی از جهزیه اش سرمایه گذاری هایی را انجام داد و توانست امتیاز تولید و تکمیل موتورهای دو زمانه را دریافت کند و موفقیت در این کار باعث رشد و ورود رسمی او به صنعت اتومبیل سازی شد. کارل بنز با کمک چند نفر از همکارانش و البته با پشتیبانی مالی بانکی در مانهایم یک شرکت سهامی را تاسیس کرد که 50 درصد سهامش از آن او بود.

 

البته این شراکت بیشتر از یک سال پایدار نبود و کارل بنز شرکت جدیدی را با کمک فردی به نام فردیک ویلهام ایلینگر که یک فروشگاه دوچرخه فروشی داشت راه اندازی کرد؛ بنز متوجه علاقه فردیک به وسایل موتوری شد و همین موضوع زمینه همکاری آن ها و راه اندازی شرکت بنز را مهیا کرد. آن ها کار شرکت خود را با 25 نیرو شروع کردند و تمرکز اصلیشان را روی توسعه موتورهای اتومبیل گذاشتند و در نهایت بنز موتورهای چهارزمانه بنزینی خود را روی کالسکه ای نصب کرد و در سال 1886 بود که توانست اولین خودروی بنزینی خود را بهره برداری کند و آن را به نمایش عمومی بگذارد، اتفاقی که تحولی بسیار مهم در صنعت خودورسازی و اتومبیل سازی جهان محسوب می شود و تاریخ اتومبیل سازی جهان را ورق زد. او با تولید این خودرو توانست به موفقیتی برسد که تولیداتش دیگر جوابگوی تقاضاها نبود و در نتیجه تصمیم گرفت کارخانه خود را توسعه دهد و به فکر تولید محصولات جدید بیفتد.

 

پس از این موفقیت ها تا سال 1887 بنز سه مدل از خودروهای بنزینی را طراحی کرد، او مدل اول را در سال 1906 به موزه آلمان اهدا کرد، مدل دوم را چندین بار طراحی و بازسازی کرد و مدل سوم را هم به همسرش سپرد و او توانست با این خودرو به مسارفتی طولانی برود. تلاش ها و ابتکارات کارل بنز خیلی زود باعث شهرت او و شرکت اتومبیل سازی اش شد و او را به بزرگ ترین پیشتاز تولید خودروهای نوین در جهان تبدیل کرد تاجایی که در سال 1899 شرکت او به بزرگ ترین شرکت خودروسازی جهان تبدیل شد و سالانه 572 اتومبیل تولید می کرد.

 

نحوه واردات بنز

 

البته همه این موفقیت ها در شرایطی حاصل می شد که دیگر کارل بنز از کار خسته شده بود و همین موضوع باعث شد که در اوج ( در سال 1903) از کارهای فنی کناره گیری کند و امور را به پسرانش واگذار کند، فرزندانی که راه پدر را با انرژی تازه پیمودند و توسعه کار و راه اندازی شعب فروش در بسیاری از کشورها را در راس اقداماتشان قرار دادند و همین باعث گسترش روز افزون بنز در سطح جهان شد. همچنین یکی دیگر از اقدامات فرزندان بنز تولید محصولات با کیفیت جدید در این کارخانه بود که مشتریان زیادی را برای این شرکت به همراه آورد و بنز را به تاکسی در انگلستان تبدیل کرد و بر محبوبیت آن افزود. در این سال ها البته کارل بنز دیگر در کارخانه نقشی نداشت و تنها برای سرگرمی خود اتومبیل و موتورهایی را طراحی می کرد؛ او در سال 1923 آخرین خودروهای تولیدی خود را ساخت. خودروهایی که 8 و 25 اسب بخار قدرت داشتند و هر دو را او برای استفاده شخصی طراحی کرده بود و هرگز آن ها را نفروخت و اکنون نیز در موزه نگهداری می شوند.

 

کارل بنز در چهارم آوریل سال 1929 در منزلش در شهر لیدنبورگ در گذشت و امروز خانه اش به عنوان دفتری مرکزی این شرکت خودروسازی استفاده می شود؛ اما یکی از تحولات مهم شرکت بنز پیش از مرگ کارل بنز ادغام این شرکت با شرکت خودورسازی دایملر موتورن گیزلشافت در سال 1926 بود، پسران بنز برای توسعه کار و افزایش تولید محصولات دست به این تحول زدند و پس از آن بود که محصولات این کارخانه با نام مرسدس بنز وارد بازار شد. نامی که کارل بنز از ترکیب فامیل خود و نام دختری اسپانیایی به نام مرسدس انتخاب کرد، دختری که پدرش از تاجران بزرگ اتریش ( امیل یکینگ) و نماینده فروش محصولات بنز بود. علاوه بر ادغام شرکت بنز با دایلمر در دهه 1920 یکی از مهم ترین اتفاقاتی که در این دهه برای این شرکت خودروساز افتاد ورود آن ها به عرصه مسابقات اتومبیلرانی بود که باعث شد مرسدس بنز در بازار تثبت شود و پیش از گذشته در راه ساخت خودروهای مخصوص و گران قیمت گام بردارد. یکی از نمونه‌های بسیار خوب این دهه مدل مرسدس بنز اس‌ال‌کا Mercedes-Benz SLK-Class است، که در سال ۱۹۲۸ ساخته شد و در سال ۱۹۹۹ یکی از ۲۶ نامزد برای عنوان اتومبیل قرن بود و در سال ۲۰۰۴یکی از آن‌ها به قیمت ۷٫۵ میلیون دلار در یک حراجی فروخته شد.

 

مرسدس بنز مدل اس ال کا

 

پس از مرگ کارل بنز در سال 1929 همچون گذشته این فرزندان بنز بودند که امور کارخانه مرسدس بنز را در دست داشتند و در دهه های مختلف با استفاده از تکنولوژی های به روز تلاش کردند پیشتازی کارخانه مرسدس بنز را تا امروز حفظ کنند.
گروه مرسدس بنز سعی کرده است به منظور سودآوری بیشتر، عمده تمرکز خود را متوجه مسائل مربوط به کیفیت، راندمان و قدرت محصولات خود کند.آنها در طول روندتولید بارها خودرو را مورد آزمایش قرار می‌دهند و پس از آن نیز سعی می‌کنند با ارتباط با فروشندگان و مشتریان از کیفیت و چگونگی محصول خود اطمینان حاصل کنند.

در حال حاضر برند بنز یکی از 20 برند اصلی جهان محسوب می شود که در سال 2014 با رشد 11 درصد فروش رو به رو بوده است و 1.63 میلیون خودرو تولید کرده است. همچنین این روند در سال 2015 نیز ادامه داشته است به طوری که براساس اعلام شرکت مرسدس بنز این شرکت دراین سال رکوردی جدید به جای گذاشته است و به لطف افزایش فروش لیموزین کلاس C رقم خورد که چین بازار اصلی آن است. علاوه براین براساس گزارش رسمی این شرکت فروش مرسدس بنز در اروپا هم رشد 10.5 درصدی و در آمریکا رشد 3.8 درصدی داشته است. تعداد خودروهای فروخته شده مرسدس بنز در آمریکا 343 هزار و 88 دستگاه بوده است.

 

آرم مرسدس بنز چگونه شکل گرفت؟

 

لوگوی مرسدس بنز که یک ستاره سه پر است، نشان تسلط این خودرو بر زمین، دریا و آسمان می باشد، این لوگو یا آرم در سال 1902 طراحی در سال 1923 به عنوان یک نشان تجاری ثبت شد و تا سال ۱۹۲۶ بعد از چندین بار تغییر  به شکل امروزی خود که یک ستاره طلایی با دایره ای که دور آن را محصور شده تبدیل شد  و تا به امروز به همین شکل باقی مانده است.

 

تاریخچه لوگوی مرسدس بنز

 

مرسدس بنز در ایران

 

اطلاعات دقیقی درباره چگونگی ورود اولین مرسدس بنز به بازار ایران در دست نیست ولی گفته میشود نخستین اتومبیل های مرسدس بنز در دوران قاجار بانسل اول W15 موسومبه 170 وارد ایران شد و در دوران پهلوی اول و دوم بر تعداد خودروها افزوده شد تا جایی که از دهه های 30 به بعد اتومبیل های مرسدس بنز دیگر تنها از سوی درباریان و خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار نمی گرفت و افراد ثروتمند نیز از انواع مدل های بنز استفاده می کردند. البته همزمان با ورود خودروهای لوکس بنز در دوران پهلوی شرکت ایران ناسیونال سابق اتوبوس 302 و شرکت خاور کامیون مرسدس بنز تولید می کردند و اولین واردات انبوه مربوط به اتوبوسهایی بودکه سال 1332 واردکشور شدند.

همچنین شرکت بنز 30 درصد از سهام موتورسازی تبریز را نیز در اختیار داشت. اما بعدازپیروزی انقلاب تا چندین سال به دلیل جنگ تحمیلی و.. شرایط برای خرید مدلهای لوکس و واردات خودروهای تولیدی شرکت بنز چندان محیا نبود تا این که با ورود به دهه 70 شرایط تغییر کرد روابط با کشورهای اروپایی گسترش پیدا کرد و همین موضوع شرایط را برای واردات خودروهای بنز و حتی همکاری های مشترک فراهم کرد. اواخر دهه 70 و اولیل دهه 80 مذاکرات اولیه ای بین مسئولان ایرانی و مرسدس بنز برای همکاری های مشترک آغاز شد و حتی شرکت ستاره ایران به نمایندگی از شرکت بنز در سال 1381 در ایران تشکیل شد. البته چندی بعد شرکت بنز سهام ستاره ایران را در مقابل حدود یک میلیون دلاربه ایران خودرو فروخت. در حال حاضر سالانه تعدادی زیادی انواع خودورهای مرسدس بنز وارد ایران می شود و این خودرو در ایران طرفداران بسیاری دارد.

 

مطالب مشابه:

------------------------------------------------------------

آموزش واردات کالا

------------------------------------------------------------

اینستاگرام آموزش صادرات و واردات  ویدئوهای بیشتر ببینید.  واتساپ آموزش صادرات و واردات09031142938

 

محصول پیشنهادی با این مطلب:

دوره آموزش تجارت و بازرگانی بین المللبسته اصول و کلیات تجارت و بازرگانی بین الملل

 

دیدگاه ها

سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگزارید.