بازرسی قبل از حمل و استاندارد اجباری

بازرسی قبل از حمل و استاندارد اجباری

با گذشت زمان، تجارت نیز همچون دیگر پدیده های زندگی بشری تکامل یافته و پیچیده تر میشود. این پیچیدگی نه تنها باعث تخصصی تر شدن کار بلکه باعث نقش آفرینی نهاد ها و موسسات بیشتری در این حوزه می گردد. در گذشته به دلیل عدم تنوع کالاها و پایین بودن حجم تجارت خریدار هنگام تحویل کالا حضور مستقیم داشت و شخصا کالا را از فروشنده تحویل می گرفت و به شرکت حمل کننده تحویل می داد تا به کشورش ارسال گردد. این کار باعث اطمینان خاطر خریدار از صحت و درستی کالا و انجام پذیرفتن تعهدات فروشنده می گردد. این موضوع در گذشته یکی از مهمترین دغدغه های خریدار بود ودر صورتی که خود در مبداء حضور نداشت خیلی اوقات به دلیل اشتباه یا تقلب فروشنده مشکلاتی ایجاد می شد. بنابراین همانگونه که مطرح شد خریداران ترجیح می دادند خود در زمان تحویل کالا به حمل کننده حضور داشته باشند و از صحت و سقم آن مطلع گردند.

بازرسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از اوایل دهه ۱۹۸۰ شروع به گسترش کرد و به سرعت در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت. این موضوع تا آن حد مهم می باشد که در اینکوترمز مورد بررسی قرار گرفته و بعنوان یکی از ۱۰ تعهد مهم طرفین مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرد. در ابتدا شرکتهای بازرسی فقط به عنوان نماینده خریدار و ایجاد اطمینان از مناسب بودن کیفیت، کمیت و قیمت کالا فعالیت می نمودند. اما در حال حاضر این شرکتها الزامات استاندارد اجباری کالاها را نیز مورد بررسی قرار داده و در واقع بخشی از ماموریت های موسسه استاندارد را که اطمینان از تطابق کالای موضوع تجارت با استانداردهای قابل پذیرش می باشد را نیز انجام می دهند.

بصورت کاملا ساده، بازرسی عبارت است از بررسی و کنترل کالا یا ویژگیهای آن که توسط شرکت بازرس و از سوی خریدار انجام می شود. خریداران خیلی اوقات و به دلایل مختلف نمی توانند در مبداء حضور داشته باشند و این امر به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد و حتی اغلب اوقات خریدار قادر به ارزیابی کیفی کالاها نمی باشند. شرکت بازرسی در واقع به عنوان نماینده خریدار وظایف فوق را بر عهده گرفته و این امور را با دریافت کارمزد انجام می دهد.

 

تعریف سورویانس یا بازرسی

به مجموعه عملیاتی که یک شرکت بازرسی کننده مستقل از قبیل بازرسی، نمونه برداری، اندازه گیری، آزمایش و غیره برای تعیین کمیت و کیفیت کالاها، تاسیسات و یا خدمات مورد معامله و تطابق نتایج آن با مشخصات مندرج در قرارداد خرید صورت می گیرد سورویانس می گویند(علیزاده.ص۱۳۸).

 

  1. انواع بازرسی:

معمولا انواع بازرسی را در چارچوب زیر طبقه بندی می­کنند:

 

۴-۱: بازرسی قبل از حمل:

این نوع بازرسی معمولا به تقاضای خریدار و جهت جلوگیری از کلاهبرداری یا اقدامات متخلفانه فروشنده و اجتناب از آنها انجام می­شود. این نوع بازرسی در چهار دامنه مختلف و متنوع و طبق دستورالعمل و قرارداد بازرسی انجام می­شود. دامنه این نوع بازرسی در چهار حوزه کمییت، کیفیت، بسته بندی و بارگیری است. از سوی دیگر این نوع بازرسی، به بازرسی چشمی یا ظاهری شهرت دارد و سلامت ظاهری یا فیزیکی کالا کفایت می­کند. ارائه دستورالعمل شفاف و دربرگیرنده کلیه موارد و تقاضاهای مشتری امری ضروری و مهم است. در پی این نوع بازرسی، “گواهی بازرسی” صادر می­شود و مورد قبول و پذیرش سازمان استاندارد نیست. این بازرسی معمولا بصورت رندم چک و با نمونه­ گیری انجام می­شود. تعیین مصادیق و انواع فعالیتهای مرتبط با این نوع بازرسی عملا در ضمیمه قرارداد بازرسی انجام می­شود. یک نمونه قرارداد بازرسی و ضمائم مربوطه در بخش پیوستها آورده شده است.  

 

۴-۲: بازرسی حین تولید:

در صورتی که قطعات بکاررفته، مواد اولیه یا فرایند تولید یک کالا یا محصول اهمیت داشته باشد، و بعد از بازرسی نتوان بدون هزینه و یا مشکل، کالا را مورد بازرسی و ارزیابی قرار داد از بازرسی حین تولید استفاده می­شود. بعضی کارشناسان این نوع بازرسی را جزء یکی از انواع بازرسی­ های قبل از حمل طبقه ­بندی می­ نمایند. از انجا که مدت حضور بازرس در محل فروشنده در این روش طولانی است، کارمزد این نوع بازرسی بیش از حد معمول است. این نوع بازرسی معمولا برای مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی و ماشین­ آلات و تجهیزات انجام می­شود.

 

۴-۳: بازرسی قیمت:

همانطور که از نام آن برمی ­آید، این نوع بازرسی جهت کنترل و ارزیابی قیمت و بررسی واقعی بودن قیمت انجام می­شود. طبیعتا بازرگان قیمت کالای مورد نظر و عرف آن را می­داند. این نوع بازرسی معمولا به دستور بانک و موسسه تامین کننده مالی و به هزینه خریدار یا وارد کننده انجام می­شود. بویژه در مواردی که بانک یا نهادهای دولتی برای یک پروژه تامین مالی نمایند، جهت جلوگیری از سوءاستفاده از ارز ارزان قیمت یا وامهای کم بهره دستور انجام بازرسی قیمت صادر می­نمایند. سوءاستفاده ممکن است به طریق بیش­ اظهاری یا تبانی انجام شود.

 

۴-۴: بازرسی استاندارد اجباری

مهمترین و پیچیده ترین نوع بازرسی، بازرسی استاندارد اجباری است. در این نوع بازرسی، شرکت بازرس به نیابت از سازمان استاندارد در محل خروج کالا از دید فروشنده آن را مورد بازرسی قرار می­دهد. این بازرسی و آزمون در آزمایشگاه مجاز و تحت نظارت شرکت بازرس انجام می­شود. در نتیجه این بازرسی گواهی بازرسی به همراه گزارش آزمون و اظهارنامه تامین کننده صادر می شود و بعد از ارائه به اداره استاندارد گواهینامه انطباق برای کالا صادر میگردد.  

 

 

نوین تجارت محترم  ویدئوهای بیشتر ببینید.  09031142938

------------------------------------------------------------

-گواهی بازرسی کالا چیست؟

------------------------------------------------------------

-بازرسی در صادرات و واردات

------------------------------------------------------------

-کریدور حمل و نقل چیست؟

------------------------------------------------------------

-فیاتا چیست؟

------------------------------------------------------------

-بارنامه مستر گروهی

------------------------------------------------------------

 

دیدگاه ها

سوالات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگزارید.